10 askelta ilmastoystävällisempään Helsinkiin
Ilmastonmuutos on tärkein syy, miksi lopulta päätin lähteä mukaan politiikkaan. Edellisessä työpaikassani tajusin, että vaikka uusilla teknologioilla, palveluilla ja bisnesmalleilla voidaan monin tavoin hillitä ilmastonmuutosta, niille ratkaisuille ei synny markkinoita ilman poliittista ohjausta.
Viime vuodet olen tehnyt myös päivätyötä ilmastopolitiikan parissa. Samalla minulle on muodostunut paljon selkeämpi kuva siitä, miten ratkaisevan tärkeä rooli kaupungeilla on ilmastonmuutoksen torjumisessa.
Vaikka ilmastonmuutos on globaali ilmiö ja valtavan mittaluokan uhka ihmiskunnalle, sen hillitseminen ei ole pelkästään YK:n, EU:n tai kansallisen lainsäädännön asia. Niin kunnat kuin yksittäiset kuntalaiset – sinä ja minä – voivat tehdä ratkaisevan tärkeitä valintoja.
Suomen hiilijalanjäljestä 68 % syntyy kotitalouksissa. Sillä, miten lämmitämme asuntomme, miten liikumme ja mitä syömme, on merkittävä vaikutus ilmaston lämpenemiselle. Meistä jokainen voi arjessaan tehdä pieniä ja suuria päätöksiä, ja kunnan tehtävä on helpottaa näiden päätösten tekemistä.
Helsinki, rakas kotikaupunkini, on Suomen kirkkaasti suurin kunta. Täällä asuu yli kymmenesosa suomalaisista, ja täällä tehtävillä valinnoilla on suuri vaikutus koko Suomelle.
Pohjoismaiset pääkaupungit Tukholma ja Kööpenhamina ovat jo pitkään määrätietoisesti ja kunnianhimoisesti pyrkineet ilmastopolitiikan edelläkävijöiksi. Kyse ei ole ainoastaan ympäristöystävällisyydestä, vaan kumpikin kaupunki rakentaa samalla kotimarkkinoita puhtaan teknologian ratkaisuille sekä kansainvälisesti merkittävää referenssikeskittymää vientiä vauhdittamaan. Helsingin tulisi pyrkiä vähintään samaan – mieluiten parempaan.
Miten Helsinkiä voisi kehittää ilmastoystävällisempään suuntaan? Tässä muutamia tärkeitä kehityskohteita:
1. Tiivis kaupunkirakenne sekä kattavat julkiset ja yksityiset liikkumispalvelut luovat ihmisille puitteet sujuvalle arjelle, jonka pyörittämiseen ei välttämättä tarvita henkilöautoa.
2. Lähipalvelut, kuten päiväkodit, liikunta- ja harrastuspaikat riittävän lähellä koteja vähentävät kaupunkilaisten tarvetta suhata autolla pitkin poikin. Ruuhkien väheneminen hyödyttää myös heitä, joiden työ edellyttää autolla kulkemista.
3. Kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden, kuten talvikunnossapidon, työmaiden poikkeusjärjestelyjen ja reittisuunnittelun kehittäminen sujuvammiksi ja turvallisemmiksi kannustaa yhä useampia kaupunkilaisia kulkemaan ainakin osan päivittäisistä asiointimatkoistaan omalla lihasvoimalla, ja samalla ilmasto kiittää.
4. Sähköisen liikenteen edellytysten, kuten latausverkoston parantaminen on tärkeää, jotta kaupunkilaiset voivat siirtyä käyttämään vähäpäästöisempiä ajopelejä.
5. Kaukolämpöverkon avaaminen kilpailulle luo kannustimen monenlaisille toimijoille kehittää hiilen- ja puunpolttoa ympäristöystävällisempiä lämmöntuotantoratkaisuja.
6. Päästötön sähköntuotanto on aivan olennainen tekijä ilmastonmuutoksen torjunnassa. Kaupungin suuren mittakaavan tuotannon kehittämisen ohella pitää kannustaa kaupunkilaisia pienimuotoiseen päästöttömään sähköntuotantoon kehittämällä hinnoittelu-, rahoitus- ja kannustinmalleja.
7. Energiatehokkuuden parantaminen on aivan keskeinen tapa pienentää kaupungin hiilijalanjälkeä. Asuin- ja toimistokiinteistöissä on mahdollista saavuttaa merkittäviä tehokkuusparannuksia lämpöpumppujen sekä sähkön- ja lämmönkäytön optimoinnin avulla.
8. Kiertotalouden toimintamallien omaksuminen julkisissa hankinnoissa parantaa kaupungin energia- ja materiaalitehokkuutta. Laitteiden hankkiminen palveluna luo myös taloudellista joustavuutta.
9. Jakamis- ja kiertotalouden toimintamallien edistäminen yhteistyössä kaupunkilaisten ja yritysten kanssa edistää ympäristöystävällisempää, vähemmän tavarakeskeistä elämäntapaa ja vähentää jätteen määrää sekä hävikkiä.
10. Kasvisruuan laadun, ravintoarvon ja saatavuuden parantaminen ja satokausikasvisten suosiminen kaupungin ruokapalveluissa auttaa kaupunkilaisia omaksumaan ilmastoystävällisempiä ruokailutottumuksia.
+1 Juuri nyt juuri sinä voit vaikuttaa myös äänestämällä. Minä haluan Helsingin kaupunginvaltuustoon, jotta voin edistää ilmastonmuutoksen torjuntaa ja samalla kehittää Helsinkiä entistä mukavammaksi paikaksi elää, asua ja työskennellä. Minua voit äänestää numerolla 634. Ennakkoäänestys on jo käynnissä – tartu tilaisuuteen!
Minäkin kannatan ydinvoimaa, jota mm. sähköautot tarvitsee. Tykkään myös ruisleivästä, ryynimakkarasta ja mämmistä.
Ilmoita asiaton viesti
Ilmastonmuutoksen takia oli sinulle tärkein syy, ei mikään kokonaisvaltainen kuvaus kotimaamme asioista?
Selvä. Sayonara, älä jatka enää politiikassa kun et ota huomioon muita juttuja.
Ilmoita asiaton viesti
Keskeiseksi nostettu peruste tekee mielestäsi politiikan kelvottomaksi? Itse taas koen, että politiikka on hyvää riippuen siitä mitä sillä saavutetaan ja minkälaisin panostuksin.
Eli mielekäs kritiikki kohdistuisi valintojen seurauksiin. En tiedä Kaisasta, mutta ainakin itse pidän Topin esittämän ”kritiikin” arvoa olemattomana, sillä se ei oikeasti edes kohtaa arvostelemaansa asiaa. Kymmenessä kehityskohteesa kun kuitenkin luulisi olevan tarttumapintaa riittämiin.
Ilmoita asiaton viesti
Päivi Räsänen lähti oman ilmoituksensa mukaan politiikkaan koska vastusti naispappeutta. Halla-Aho on kohta eduskuntapuoleen puheenjohtaja, vaikka ei häntäkään voi yleispoliitikoksi sanoa. Sitten meillä on eduskunnassakin näitä, jotka eivät muusta osaa puhua kuin mamuista. Vaikuttaisi siltä, että kritiikkisi kohdistuu väärään henkilöön.
Ilmoita asiaton viesti
”6. Päästötön sähköntuotanto on aivan olennainen tekijä ilmastonmuutoksen torjunnassa.”
Ei ole olemassa päästötöntä energiantuotantoa. On vain vähäpäästöisiä.
”4. Sähköisen liikenteen edellytysten, kuten latausverkoston parantaminen on tärkeää, jotta kaupunkilaiset voivat siirtyä käyttämään vähäpäästöisempiä ajopelejä”
Riippuu paljon siitä, mikä on sähköauton elinkaaren päästöt ja miten sähkö on siihen tuotettu. Sähköautot siis defakto ei laske päästöjä.
Ilmoita asiaton viesti
Sähköautot kyllä de facto laskevat pienhiukkaspäästöjä paikallisesti erityisesti dieselautoihin verrattuna. Mutta kyllä, vähäpäästöinen sähköntuotanto on olennainen vastinpari sähköautoilun lisäämiselle.
Ilmoita asiaton viesti
Hiilen ja öljyn käyttö ovat akuutteja riskejä, jotka voidaan minimoida. Pysyvämpi aikapommi on ydinenergiassa. Huipputeknologiastaan tunnettu Japani koki Fukusimassa katastrofin luononolosuhteiden vuoksi. Se on mahdollinen ihan missä tahansa muuallakin. Kunnanvaltuutettujen vastuu olisi varmistaa, että oma kunta ei käytä ydinsähköä ja satsaa uusiutuvaan energiaan.
Ilmoita asiaton viesti
Itseasiassa hiilen käyttö on ehkä aikamme suurin yksittäinen globaalin katastrofin lähde – vaikka unohdettaisiin ilmastonmuutos tykkänään. Arviolta 200.000 ihmistä kuolee vuosittain sen käytöstä johtuviin ongelmiin. Eli itse en olisi kovin optimistinen sen riskien minimoimiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä. Hiilen käytön riskit realisoituvat ihan joka päivä ympäri maailmaa. Myöskään kaikki uusiutuvat energianlähteet eivät ole ilmaston kannalta ideaaleja, esimerkiksi puunpolton ”hiilineutraalius” on puhtaasti laskennallista.
Ilmoita asiaton viesti
11. Elämisestä Helsingissä tehdään niin kallista, että asukasmäärä ei enää lisäänny vaan kääntyy laskuun. Tämä johtaa pienempiin päästöihin.
Ilmoita asiaton viesti
Ilmastonmuutos on asia, joka on ollut olemassa joitakin miljardeja vuosia. Sitä ei ihminen muuta. Ei edes kaikki ihmiset yhdessä.
Ainoa vaikeus asiassa on se, etteivät eräät uskovaiset tätä usko.
Ilmoita asiaton viesti