*

KaisaHernberg Maailman pelastaminen on loistava bisnes

Ihan vähän vaan

“Mä vain pikaisesti parkkeeraan poikittain tähän pyörätielle.” 
“Mä vaan muutaman korttelin pyöräilen tässä jalkakäytävällä.”
“Mä ajan tätä 30 km/h ylinopeutta vain sen verran, että pääsen irti tästä ruuhkasta.”
“Mä suikkasen äkkiä vielä jonon perässä näistä liikennevaloista.”
“Kyllä mä tässä pilkkopimeässä mustissa vaatteissa ehdin juosta tämän nelikaistaisen kadun yli.”
“Mulla on niin kiire, että ohitan tuon edessä hituroivan pyöräilijän tästä kävelytien puolelta.”

Kummelissa oli sketsihahmo, joka veti aina röökiä tupakointi kielletty -kyltin alla. Kun hänelle huomautettiin, hän totesi joviaalisti: “Joo, mäki vedä vaan tän yhe.”

Väärässä paikassa sauhuttelu on inhottavaa ja epäsosiaalista, mutta harvemmin ihan suorilta vaarantaa kenenkään henkeä. Sen sijaan, kun tämä kummelihahmoasenne siirretään liikenteeseen, syntyy vakavia vaaranpaikkoja.

Se pyörätiellä törröttävä jakeluauton nostolava on ihan harmiton, kunnes pyöräilijä teloo siihen kaulansa. Jalkakäytävällä fillarointi on ihan jepujee, kunnes kulman takaa juoksee eteen kolmivuotias, joka ei osaa varoa. Punaisia päin ajaminen on ihan normimeininkiä, kunnes törmää suojatiellä ihmiseen. Työmaan kupeeseen sommiteltu kapea ja kuoppainen agilityrata on ihan toimiva, kunnes 20 jalankulkijaa, 5 pyöräilijää ja kolmet lastenrattaat osuvat siihen samaan aikaan.

Tieliikennelakia uudistetaan parhaillaan, ja siihen on tulossa monia hyviä parannuksia. Kummelihahmoasennetta uusi lakikaan ei kuitenkaan valitettavasti muuta, sillä ei noissa antamissani esimerkeissä mitään lakeja tai sääntöjä noudateta.

Osittain ongelmana on, ettei liikennevalvontaan riitä tarpeeksi resursseja. Poliisilla on muitakin hommia. Tähän voisi auttaa, jos pysäköinninvalvonnan ohella myös kaupunkialueiden liikennevalvonta siirrettäisiin kuntien hoidettavaksi. Mutta kyllä ihan jokainen meistä voisi myös korjata asennettaan. Seuraavan kerran, kun tekee mieli töpöillä “ihan nopsaan vaan”, mieti hetki, onko se parin sekunnin ajansäästö todella tärkeämpää kuin oma ja muiden turvallisuus.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Kuvailemasi kaltainen "joustavuus" on kuitenkin huomattavasti yleisempää valtaosassa maailman maita Suomeen verrattuna. Päinvastoin monet ulkomaalaiset Suomessa ihmettelevät sitä kuinka "orjallisesti" täällä noudatetaan sääntöjä.

P.S. kuinka voi ruuhkassa ajaa 30km/h ylinopeutta?

Käyttäjän MarkkuTurpeinen kuva
Markku Turpeinen

Onko kirjoittaja koskaan ajatellut, milloin kaupunkiliikenteessä todella tuotetaan - sanoisin jopa että, halutaan tuottaa tietoisesti liikennesaastetta? Pari esimerkkiä:

A) Laitetaan suojatiet ja autotiet samaan tasoon sen sijaan, että kevytliikenne ohjattaisiin tunnelien kautta. Seuraus, raskaan liikenteen ajoneuvot ja vähän kevyempikin liikenne pysähtyy 100 metrin välein liikennevaloihin kun 1 - 3 jalankulkijaa haluaa ylittää kadun. Totta kai heidän pitää päästää yli, mutta joka kerta kun tonnien painoinen ajoneuvo lähtee liikkeelle ja kiihdyttää, ilmaan pöllähtää pakokaasuja saman verran kuin ajoneuvosta normaaliajossa pääsisi kymmenillä kilometreillä. Varsinkin talvella päästömäärät ovat valtavia. Näin koska suunnittelijan mukaa tonnien painoisen ajonenuvon ja kävelevän ihminen tulee olla liikenteessä tasa-arvoisia. Ei käveleviä ja pyöräileviä ihmisiä saa laittaa tunneleihin!

B) Kotikaupunkini pitkällä sisääntuloväylällä on useita poikittaisia valo-ohjattuja risteyksiä. Kun tulen pääväylälle, punainen valo huolehtii siitä, etten pääse eteenpäin ennen kuin taakse on kerääntynyt riittävän pitkä letka erikokoisia kulkuvälineitä. Sitten körötellään nykivää vauhtia valosta toiseen viimeiset pari kilometriä ennen isoa risteystä, jossa sitten ollaan isossa sumpussa.
Minun järkeni sanoo, että homman voisi suunnitella turvallisemmaksi ja sujuvammaksikin, mutta ilmeisesti liikennesuunnittelijan järki sanoo että turvallisuudesta ja päästöistä viis, mutta ette turpeiset ja koikkalaiset aja autoillanne sujuvasti ettekä ainakaan yhtään ylinopeutta.

Käyttäjän KaisaHernberg kuva
Kaisa Hernberg

Olen monesti istunut moottoritiellä sellaisen kuskin kyydissä, joka haluaa aina irti autoletkasta ja ajaa siksi ylinopeutta. "Ruuhkia" on monenlaisia.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Saksassa tuo mottoriteiden ylinopeusongelma on ratkaistu tehokkaasti.

Käyttäjän MarkkuTurpeinen kuva
Markku Turpeinen

Parahin Kaisa! Tuo nyt ei ollut mikään vastaus esittämiini epäkohtiin. Moottoriteillä ei pysäytetä autoletkoja 25 asteen pakkasessa valoihin muutaman sadanmetrin välein, jolloin jokainen liikkeellelähtö tuottaa massiivisen päästöpiikin.
Uskon että fiksuna ihmisenä ymmärrät asian, mutta vihreän ideologian kannattajana haluat olla julkisesti ymmärtämättä.

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

"P.S. kuinka voi ruuhkassa ajaa 30km/h ylinopeutta?".
Jotenkin ja joiltakin se näyttää onnistuvan. Tuttu sai ylinopeussakot 80 km/h alueella, missä itse en ikinä pystynyt ajamaan yli 65-70 km/h. Köröttelijä edessä ja sulkuviivaa tai jono vastaantulijoita estämässä ohitusta.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Terveen järjen puutetta ei voi korvata millään määrällä määräyksiä tai valvontaa, vaikka yritys olisikin kova. Valvonta kun ei koskaan voi ulottua edes lähelle joka paikkaa, jolloin pitää osata itse toimia niin, ettei keneenkään satu. Jos tämä kyky puuttuu, ongelma on silloin jossain muualla kuin sääntöjen vähyydessä.

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen

Pahin ongelma lienee liikenteessä vallitseva mystinen "kiire".

Jos/kun tuota "kiirettä" tarkastelee lähemmin, havaitsee sen lähes aina olevan täysin itseaiheutettua.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Toisaalta asia on niin, että silloin kun itsellä ei ole minnekään kiirettä, niin sadattelee niille hätähousuille ja halveksuu heidän hiilostavaa kärsimätöntä ajotyyliä ohituksineen ja ylinopeuksineen.

Kun taas itsellä on kiire, vaikkapa lentokentälle, niin sadattelee edessä matelevia kilpikonnia ja pui nyrkkiä kaikille oman vauhdin hidastelijoille ohitellen kaasu pohjassa aina tilaisuuden tullen.

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen

Joo, tuokin on totta :) !

--

Yleisestiottaen "kiire" on elämäntapa, mikä näkyy myös liikenteessä.

Kaikkien pitäisi hieman löysätä tahtia, niin virheitä, vahinkoja ja sydänkohtauksia olisi vähemmän.

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

"Pahin ongelma lienee liikenteessä vallitseva mystinen "kiire".".
Toinen ongelma on laiskuus. Jos laillinen pysäköinti- tai pysähtymispaikka on "liian" kaukana, silloin saa pysähtyä tai pysäköidä ihan missä itse haluaa.

Kiireestä vielä: Jos joku on oikeasti tärkeä, hänellä ei ole kiire. Vain pikkunilkit juoksevat.
Ranskan vallankumouksen aikana tuomittua vietiin härkävankkureilla giljotiinille. Ihmiset juoksivat ohi päästäkseen hyville katsojapaikoille. Tuomittu huusi heille:"Turha juosta. Mitään ei tapahdu ilman minua!".

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Miksi on tärkeätä päästä ekana lentokoneen matkustamoon? Entä miksi määränpäähän saavuttaessa matkustamosta pitää päästä nopeasti pois? Onko eturivin matkustaja perillä aikaisemmin kuin koneen takaosaan sijoittunut?

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala Vastaus kommenttiin #12

"Onko eturivin matkustaja perillä aikaisemmin kuin koneen takaosaan sijoittunut?".
Ilman muuta on. Ylittää ensimmäisenä maaliviivan. Siksihän maanteilläkin ajetaan puskurit toisissaan kiinni. Muuallakin kuin Kehä III:lla.

Mutta onko tiiviissä jonossa ilman turvavälejä ajava nopeammin perillä ketjukolarin kuin vain kahden auton keskinäisen rypistelyn jälkeen ?

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen Vastaus kommenttiin #12

Tämä on yksi huvittavimpia esimerkkejä, jolle aina naureskelen lentokoneessa.

Kiire on vaikka se ei jouduta matkaa tippaakaan.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #12

Joskus on niin paljon käsimatkatavaroita, että haluaa varmistaa hyllytilaa itselleen ja muutoinkin on helpompi asettua taloksi, jos on ensimmäisten joukossa kuin siinä vaiheessa, kun seisoo käytävällä pitkässä jonossa.

Pois lähtiessä on usein kiire jatkolennolle tai sitten voi olla joku muu aikataulu.
Esimerkiksi kerran Frankfurtiin saapuessani kone oli myöhässä ja Ateenan lento lähti toisesta terminaalista yli kilometrin pituisen käytävän päästä kymmenen minuutin kuluttua. Siinä oli pakko ryysätä ulos ja juosta se matka. Ehdin kuitenkin juuri siksi.

Käyttäjän mikasatta kuva
Mika Sarivaara-Satta

vauhti on huumetta, joten mieluummin överit, kun vajarit.

Toimituksen poiminnat